Çarşamba, Kasım 14, 2012

ikat*


Son 4 senemi üzerinde bol bol araştırarak yoğrulduğum bi konu:ikatlar.Geleneksel Türk kıyafetleri,Türk Cumhuriyetleri ve kıyafetleri ve&ve şimdi bunlara ek olarak middle east geleneksel kıyafetleri.Ama tüm bu kültürel dalların arasından benim en büyülendiğim ve ilk göz ağrım olan Özbekistan kumaşlarının yeri çok ama çok farklıdır.Bölgeden bölgeye değişen dokuma farklılıkları ,figürlerin köyden köye değişimi beni her zaman çok etkilemiştir.2 sene evvel 1 sene boyunca Trt ekranlarından bu kültürü ,bu konuyla ilgilenen 'az'sayıda ki insanla paylaştım.Sonra kesmedi bu konu başlığı altında dolu dolu 2 belgesel coachluğu yaptım.Yine.de doyamadım desem.

İkat çok hassas bir mevzu ,yani hem kullanım şekli,hem narinliği, hem adaptasyonu.'Beni olduğum gibi bırak' diyen bir sanat o!Meksika ikatından tutun Endonezya,Hindistan ikatına kadar hepsi naif ve özel.Daha önceleri bir çok moda tasarımcısı -ikatı- bi yerlere monte etmeye çalışmıştı.Modern catwalkların arasından mistik bi doku göz kırpsın istediler ama çok başarılı olabildiklerini sanmıyorum.Ama günün birinde Ziad Ghanem geldi,tuttu aldı en organik ikatı ve Londra'ya götürüp harmanladı,sonra o değneğiyle 'Paris is burning SS/13' ile 'here is my ikat 'dedi.Kökünden kopmayan ve doğunun gücüne inanan o Lüblan'lı eğlenceli kişiliğiyle 'hoppp'diye sundu bize.Şöyle bir açıklayı da iliştirdi kenarına:''I am a big supporter of traditional technics. Uzbek Silk Weaving and Nawl Silk Weaving, both used in my latest collection.'' Sadece ikatla kalmadı ;Zouk Mikael yöresine(taparım) özgü the nawl traditional wearing methodunu da harmanladı ikatın yanında.Bu kumaşa emek ve gönül vermiş ve halen daha araştırmaya devam eden biri olarak (çok)sevindiğimi beyan etmeliyim.
'İkat' konusu geçince 'o da ne?' diye sualleyen moda tasarım mezunu insanların,defile yorumunu yapan editörlerin olduğu bir ülkenin evladı olarak geç de olsa bilgilenmekte yarar var diye düşünüyorum.Öyle her doğu motifine 'oriental touch'diye başlık atmakla olmuyor bu işler.Avrupa'da ki defile okuyucusu editörler gibi kumaşın dilini sökeceksin ve sonra bize anlatacaksın.
Herneyse;

Şimdilerde ,Silk Ikats of Central Asia sergisini sizler için gelişse mesela?.Misal bunların içine Arap ikatları girse?Evet evet ikatlar bir kültürel dalga gibi yayılmış koca bir coğrafyaya,evet işte onun izindeyiz!

Taaa uzaklardan sevgilerle...